Hastighetsbegrensing

Metoder for hastighetsbegrensing av Scooty sparkesykkel.

Etter at de nye reglene kom 10. april 2018 er alle våre sparkesykler godkjente når de bli hastighetsbegrenset til 20 km/t +- 10% (avhengig av vekt last) 

I motsetning til vanlige elsykler er det ingen krav om begrensninger i motorkraft. En sterk motor og høy effekt (volt) på batteri er en fordel hvis du ønsker å kunne kjøre i 20 km/t i normale norske motbakker. Elektriske sparkesykkel med 36v og 350w motor eller lavere blir fort for svake for en voksen person og man må mest sansynelig hjelpe til selv i bakkene. Alle Scooty´s er godkjente hvis de er fysisk hastighetsbegrenset til 20 km/t +- 10% (avhengig av vekt last) 

 

Det finnes tre metoder for å hastighetsbegrense en Scooty sparkesykkel:

Metode 1.

Det er en hurtiginnstilling som man enkelt kan veksle mellom på LCD displayet.

Metode 2.

I denne metoden kan man via mere kompliserte tastetrykk på LCD display sette makshastighet fra 1-100%. Altså setter man f.eks. 50% har man maksfart på ca 23 km/t. Da vil hurtiginnstillingen i den første metoden gi hastighetene ca. 10/17/23 km/t. Kombinerer man metode 1 og 2 kan du i grunnen sette akkurat de hastigheten du ønsker.

Metode 3. 

Med denne metoden blir den fysisk blokkert fra Scooty.no til maks å yte 20 km/t. Skal du på et tidspunkt ønske å oppheve denne begrensingen må den inn til service hos oss. 

Den nye loven sier regelen følgende: "Konstruktiv hastighet ikke over 20 km/t."

 

Vi tok kontakt med vegdirektoratet for å få avklart hva de mener med "Konstruktiv hastighet" 

Vegdirektoratet sier følgende "Det skal være tilnærmet umulig for en forbruker å endre blokkering av hastighetsreduseringen"

 

Scooty.no tolker dette slik hen at det kun er Metode 3 som gjør sparkesykkelen fullstendig lovlig å benytte i det offentlige rom.

Dette betyr også at elektriske sparkesykler hvor man med app kan endre innstillinger, havner i samme katogori som Scooty´s metode 1 og 2