Slik er reglene

Nytt regelverk for små elektriske kjøretøy.
Gjeldene 10. april 2018

Nytt regelverk for små elektriske kjøretøy deriblant elektrisk sparkesykkel er klart.

De sidestilles nå med sykkel, og det er ingen aldersgrense eller hjelmpåbud.

 

Elektrisk sparkesykkel krever at den oppfyller visse krav. Topphastigheten på motordrift kan ikke være høyere enn 20 kilometer i timen.

Spesifikasjonene til elektriske kjøretøy tillater +/- 10% på dette punktet, så 22 km/t er faktisk innafor.

I motsetning til vanlige elsykler er det ingen krav om begrensninger i motorkraft. En sterk motor og høy effekt (volt) på batteri er en fordel hvis du ønsker å kunne kjøre i 20 km/t i normale norske motbakker. Elektriske sparkesykkel med 36v og 350w motor eller lavere blir fort for svake for en voksen person og man må mest sansynelig hjelpe til selv i bakkene. Alle Scooty´s er godkjente hvis de er fysisk hastighetsbegrenset til 20 km/t +- 10% (avhengig av vekt last) 

Les mer om hvilke muligheter du har for hastighetsbegrensning av Scooty her: Hastighetsbegrensning 

 

Av trafikksikkerhetshensyn er vekten på elektrisk sparkesykkel begrenset oppad til 70 kilo, inkludert batteri. Bredden skal ikke være over 85 cm, lengden ikke over 120 cm

Alle våre sparkesykkler er innenfor disse kravene.

 

Motering av sitteanordning er ikke tillat

Det finnes seter å få kjøpt til våre Scooty´s, men dette er altså ikke lov å montere.

 

Den elektriske sparkesykkelen skal være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser. Det stilles også krav til bremsekraft.

I tillegg må den ha signalhorn eller signalklokke, tilsvarende som for sykkel. (Det kan imidlertid gis unntak fra disse kravene der slikt utstyr ikke kan monteres).

Scooty Max og Scooty City er innenfor disse kravene, Scooty Urban, Scooty Urban Pro og Scooty Mini mangler signalklokke, men en vanlig sykkelringeklokke kan monteres.

 

Det er ikke krav om bruk av hjelm eller obligatorisk opplæring.

Selv om det ikke er krav om bruk av hjelm, vil vi oppfordre alle som ferdes på Scooty til å bruke hjelm.

kjøre forsiktig og ta hensyn til andre trafikanter, spesielt overfor gående.

 

 

Referanser: 

Regjeringen.no

Lovdata.no